Motorblödder 2015
Motorblödder NR. 1 2015
Då var det ännu ett år med motorklubben över och en ny säsong står
inför dörren med nya utmaningar och framgångar.
Först och främst är det årsmöte i klubblokalen söndagen 8/3 kl.17:00 då
hoppas vi att så många som möjligt kan komma och tycka till om klubben
och verksamheten för den fortsatta framtiden och tävlingsanläggningen.
Vad som är planerat är 3st folkracetävlingar samt en del justeringar
av högtalare mm. och målning av folkraceanläggningen på Grevby.
Vi har blivit tillfrågade att hjälpa till på STCC/Rally X i Skövde 8-9/5
mer info. kommer att finnas i klubblokalen, kontakt Tobias Johansson.
Vad det gäller rally biten så är vi tillfrågade att vara med och hjälpa till
på SM-rally 22/8 i området mellan Undenäs/Karlsborg.
Mega rallycup fortsätter och klubben bistår med bidrag till cupverksamheten
om någon tänker åka cupen, för mer information se mega rallycups hemsida.
Törebodafestivalen 2015 är på gång och vi kommer även i år att
ansvara för transport av dryckerna. Mer info. i klubblokalen och
löpande på hemsidan.
Folkrace
Folkrace kurs 1/3 kl.10:00 i klubblokalen kostnad 300: -
information och anmälan klabbefreden@hotmail.com
Skaraborgscupen kommer att fortsätta med klubbarna
Fägre MK/ Mariestad MS, Skövde MK,
Tidaholms MK, och Alingsås MK.
Inbjudan kommer finnas på dessa klubbars hemsida.
Sökta tävlings datum 1/5, 12/6 ev. kvällstävling,
29/8 Skaraborgs cupen deltävling 3
Tränings tider kommer på hemsidan.
Ändringar Folkracereglemente se klubbens Hemsida.
En blick i backspegeln av kassören
Varför blev det motorsport?
och inte fotboll eller ishockey som många andra av min år gång.
Svaret på denna fråga har jag mina föräldrar att tacka för som tidigt tog
med mig och brorsan.
Det började någon gång i mitten/slutet av sextiotalet då det inte fanns så mycket för en grabb
på landet att fördriva fritiden med, man kunde ju inte leka och bygga kojor hela tiden.
Det var vinter och pappa var ute på rallysträckan några kilometer från
gården vi bodde på och mamma var inne i Töreboda för att breda
smörgåsar till tävlande och funktionärer.
Året var nog 1967/68 (4-5 år gammal) och man fick vara hos farfar och
farmor som bodde granne med oss, man kunde se bilarna åka förbi nere på
vägen och någon åkte fel upp på gårdsplanen så man fick se dem på nära håll.
Jag och brorsan tjatade på farfar så mycket att han till slut tog ut bilen för
transport bort till sträckan i Göranstorp där man kunde komma in i mitten
på sträckan för att se bilarna på nära håll.
Det var fullt av folk i skogen och alldeles mörkt,
då kom ett ljus sken och försvann igen, vad var det för
nummer skrek någon, vet ej svarade det i mörkret, hann inte med att få
ficklampan på numret. Så var det den första gången man kom i kontakt
med motorsport och det kan jag tacka farfar för.
På 60-70 talet åkte familjen ofta till Gelleråsen i Karlskoga för att se på
bilracing och naturligtvis fick jag å brorsan följa med så det blev många
somrar på motortävlingar både på Gelleråsen, Kinnekulle Ring och
Anderstorp med F1 som höjdpunkt på året direkt efter skolavslutningen.
Vintertid fick man ofta vara med mamma och breda smörgåsar i tävlings
cafeterian och när man blev äldre så åkte man med pappa som var ute på
stäckorna å´då blev det mest att sitta och stämpla tidkorten som sedan
någon vuxen gav till ekipagen vid start ögonblicket.
När jag var ca 13 år så fick jag för första gången åka med som föråkare i
Vadsbosvängen med pappa, igentligen skulle brorsan åka med men Kent
Rubertsson hadde ingen kartläsare så brorsan som hadde kartläsarlicens
fick byta bil strax före start då Kent kom till besiktning utan kartläsare.
När man fick åldern inne att köra moped på allmän väg så gick jag med i
motorklubbens ungdoms sektion där vi hadde körövningar och gjorde
besök på Volvo Skövde samt rallycross tävling i Hedemora.
På 70–80-talet körde pappa rallycross både i Sverige och Europa så det
var ofta man fick följa med på tävlingar som gick när man var ledig från
skolan eller det var sommarlov.
En påsk skulle pappa till Belgien och
tävla, så det var bara att gå till klassföreståndaren och begära ledigt från
skolan (tre dagar). En som var glad var min tjej, numera fru för då missade
jag hennes konfirmation men det gjorde väl inte så mycket för vi blev ett
par endå.
Början av 80-talet så provade jag själv att åka lite rally med blandade
resultat och tog även folkracelicens när den kom, men än idag så har det
inte blivit någon folkracetävling.
80–90-talet har man mest tillbringat sin
tid som funktionär på rallytävlingar som funktionär och sträckchef både
lokalt och vid SM tävlingar samt en del folkracetävlingar på Grevby.
De senaste 20-25 åren har det handlat mest om folkrace och rallycross främst
Höljes där mina barn har följt rallycrossens utveckling från 1989 och
framåt med undantag för några Töreboda Festivaler då men sett till att
besökare har kunnit svalka sin strupar.
Efter snart 20 år som kassör i klubben kan jag konstatera att valet av
motorsport inte var så dumt, för det har givit mig många vänner och
trevliga stunder här i livet.
Bakom knapparna: Örjan Olsson.
Efterlysning
Motorklubben söker en person som har kunskap i enklare bokföring, ekonomi
samt lite datavana ca. 1-2 timmar i veckan. (lite mer under tävlingsverksamhet).
Då våran nuvarande kassör kommer att sluta efter år 2015
och forsätta med andra uppdrag i klubben.
Den avgående kassören kommer att finnas tillhanda för råd och frågor
det första året.