Historik Grevby
Historik Grevbybanan.
1984
Började idéerna med en folkracebana
ihop med Mariestads MS.
1985
Bildades en organisationskommitté kring bananbygget.
Någon (inte i organisationen) vill att det protokollförs
att banans plats är alldeles för blöt.
1987
Arrangeras första folkracetävlingen på Grevbybanan.
3 år efter första spadtaget.
Det skulle dröja ytterligare 2 år innan banbesiktningen
blev klar och första publiktävlingen kunde köras.
1988
Sista finjusteringarna görs inför besiktningen.
1989
Banan besiktigas och godkänds för folkrace.
Den första oktober körs den första
publiktävlingen på Grevbybanan, hade den inte
blivit färdig och besiktigad hotade en i organisationen
med att det skulle planteras skog på området.
1991
Genomfördes inte mindre än två publiktävlingar samt
två !! klubbtävlingar i folkrace på Grevbybanan.
1992
Folkraceprojektet ”kul på hjul” startas
sedermera ”folkrace i skolan”
1993
Inhandlas den första kioskvagnen.
ALU-arbetare är på banan och utför olika arbeten.
1994
Traktorn köps in till banan och en sandlåda
byggs för dom yngsta besökarna.
1995
Nya bansträckningen på Grevbybanan står klar.
Första ”Prova på” dagen arrangeras.
1997
Första contienern köps in och flaggstängerna
(3st) med knopp sätts upp.
1999
Grevbybanan får el installerat och
högtalaranläggningen köps in (stora tratthögtalarna)
2000
Dränkbar pump köps in för att få bort allt vatten i dikena.
2001
Försök till att köra en ren dam tävling i folkrace
men får ställas in på grund av för få anmälda.
2002
En ny kiosk inhandlas samt ytligare en contiener (den långa).
Lastmaskin inhandlas till banan (innan beslutet var taget)
2004
Ny banbesiktning av Grevbybanan som innebar massa nya
räcken och sandfållor. Tur att vi hade egen lastmaskin !
Tillsammans med Mariestads MS. öppnas portarna för
allmänheten till Grevbybanan med en "prova på dag".
2005
Öppet hus arrangeras på Grevbybanan. 372 varv
(19,3 mil) avverkas genom "prova på" att köra
folkrace eller Co-driver i rallybil.
Den 6 maj ordnades en VIP-dag som tack för
hjälpen till dom utomstående personer som
hjälpte till med bananombyggnaden 2004.
2006
Även detta år hålls öppet hus för allmänheten
på Grevbybanan. En ny vatten bil införskaffats
till Grevby. Och så har det även byggts en ny
toalett som placerats i depån.
Speakertornet eldas upp i November för att
göra plats för ett nytt.
2007
Ett nytt speakertorn med två våningar och balkong
står färdigt på våren till första tävlingen.
2008
Den nya bandelen börjar att planeras och företagsracen
startas samt toaletten renoveras med pengar
(70.000:-) från ”Idrottsmiljonen”
Deltagarrekord på Grevbybanan
Hela 122 åksugna folkrace förare kommer till start på
Grevbybanan när Fägre MK och Mariestads MS arrangerar
andra deltävlingen i den enormt populära Vänercupen 25/8.
Varje förare kör tre kvalomgångar. Varje kvalheat
körs över tre varv med sex bilar i varje.
Eftersom längden på Grevby banan är ca 600 meter
gör detta hela 658,8 km enbart i kvalet.
Till detta kommer sedan finalerna, som körs över fem varv.
Hur som helst blir det väldigt mycket bilåka för den
som tar sig upp till Grevby i helgen.
2010
Nu är banan besiktigad och klar att börja användas.
Ombyggnaden med det nya räcket fick mycket bra,
beröm och vi vill passa på att tacka alla som har hjälpt till.
Kanalskolan börjar på hösten med utbyggnaden av ny bandel.
2012
Ny bandel står klar (backen efter mål sväng) och
första tävling 6/10 med 83 deltagare och tilldelas
diplom från västra bilsportförbundet för bästa
genomförda folkrace tävling i distriktet 2012.
2014
Grillplatsen med tak står färdigt på våren och
speakertornet får tak på balkongen.
2016
Startplattan får ny beläggning och förlängs till
24 meter på hösten inför säsongen 2017.
2017
Elektronisk heat tavla sätts upp
(sponsrad av Westerstrands Töreboda)
och miljöstationen sätts på plats i depån.
Mer curbs byggs i nye böjen och uppe på backen.
Antal körda tävlingar 1987-2017
1st. publik fri 73st. med publik.































